Uticaj društvenih mreža na samopouzdanje
Uticaj društvenih mreža na samopouzdanje, naročito mladih, česta je tema u današnje vreme.
21 vek, definitivno, su obeležele različite društvene mreže. Stručnjaci smatraju da su one posledica brzog načina života i velikog razvoja tehnike. Dok su u početku korišćene sporadično, skoro anonimno, danas su postale sastavni deo svakodnevnice, pa i svojevrsna stvar prestiža. To najbolje potvrđuje mišljenje mnogih korisnika da – ono što nije objavljeno na društevnoj mreži, kao da se nije ni desilo, bez obzira koliki je njegov realni značaj.
Gotovo da ne postoji osoba na svetu koja nema nalog bar na jednoj društvenoj mreži, a većina vodi aktivan socijalni život na svim mogućim internet oblicima. Razlog za njihovu upotrebu je različit. Pomoću društevnih mreža možemo da upoznajemo nove ljude, družimo se sa prijateljima koji ne žive u našem gradu, da istražujemo, zabavimo se, ali i da prikupimo potrebne poslovne informacije.
Iako pružaju brojne mogućnosti i postavljaju nove standarde, masovna upotreba društvenih mreža utiče mentalno zdravlje. Tako da nije redak slučaj da se ona pretvori u poseban oblik bolesti zavisnosti – zavisnost od interneta.
Kakav je uticaj društvenih mreža na samopouzdanje otkriva vam psihološko savetovalište Sana.
Gde može da odvede uticaj društvenih mreža na samopouzdanje?
Društvene mreže nude najlakšu i najbržu samopromociju. Konstruisanjem vlastitog identiteta, zapravo, stvaramo društevno prihvatljivu sliku o sebi. Ličnost kakvu bismo želeli da nas drugi vide, koja često nije naš stvarni prikaz.
Ova igra pretvaranja je prava platforma za ispoljavanje narcizma. Međutim, ona se ne menifestuje samo ulepšanom slikom, već je glavni cilj da se predstavimo boljim od drugih. Odnosno, nije bitno koliko sam lep, pametan i uspešan, već koliko sam lepši, pametniji i uspešniji u odnosu na tebe.
Jedno istraživanje pokazalo je pozitivan uticaj društvenih mreža na samopouzdanje. Naime, ispitanici su posmatrali samo svoje profile, uređivali ih novim sadržajem i slikama. Sa svakom promenom, novim lajkom i komentarom raslo je i njihovo samopouzdanje.
Ipak, treba imati u vidu da je ovaj zaključak izveden samo na osnovu ličnih profila na društvenim mrežama. Šta se dešava ako posmatramo naloge drugih korisnika?
Uticaj društvenih mreža na samopouzdanje u većoj meri pogađa lepši pol
Da li je moguće da su svi lepi na društvenim mrežama? Da li baš svi imaju savršen život ispunjen zabavom i putovanjima? Naravno, da je to daleko od istine, ali teško možemo da se otrgnemo njihovom uticaju.
Naime, posmatrajući obrađene fotografije na društvenim mrežama, pre svega Instagramu, žene preuveličavaju tuđu sreću i uspeh. Postepeno razvijaju iskrivljenu sliku o lepoti. Počinju da upoređuju svoj izgled sa drugima, te postaju nezadovoljne svojim telom, oblačenjem, frizurom… Kao krajnji rezultat javlja se manjak samopouzdanja.
Studije su utvrdile da uticaj društvenih mreža na samopouzdanje može dovede do ozbiljnih psihičkih tegoba, kao što su poremećaji raspoloženja, depresija i anksioznost. Takođe, ljudi koji ostaju duboko u noć na društvenim mrežama imaju probleme sa spavanjem, ishranom, a nije isključen ni rizik od samoubistva.
Kako se izboriti sa uticajem društvenih mreža?
S obzirom da je nemoguće da se potpuno isključimo iz sveta interneta i društvenih mreža, prvi korak jeste spoznaja da su mnoge stvari i fotografije na njima bajka. Na taj način nećemo dozvoliti da prevlada naša “digitalna ličnost”. Ujedno, sačuvaćemo “offline” život, u kome su, zaista, dragi ljudi, a ne površni poznanici sa interneta.
Ukoliko ne možete sami da se izborite sa ovim problemom, te on sve više utiče na vaše ponašanje, potražite stručnu pomoć psihološkog savetovališta Sana.
Povezani Postovi
Kako anksioznost utiče na naše misli i ponašanje?
Anksioznost se može javiti u različitim oblicima, samim tim se različito...
Zašto mnogi dožive razvod nakon 7 godina braka?
Razvod nakon 7 godina braka je česta pojava među parovima širom sveta. Svako...
Poremećaji mišljenja
Poremećaji mišljenja predstavljaju svaki poremećaj u spoznaji koji negativno...